کد مطلب:27687
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
نقش ابزاري برهان براي عرفان چيست؟
گرچه علم حضوري قويتر از دانش حصولي و ادراك شهودي برتر از ادراك مفهومي است، ليكن نيل به آن آسان نيست؛ هر چند برخي سالكان واصل آن را آسان تلقّي كردهاند و راه آن را سهلتر از راههاي پرپيچ و خم حكمت و كلام دانستهاند.
هنگامي كه عارف در پرتو عنايت و موهبت الهي به شهود حقايق بار يافت مادامي كه در حال حضور است ترديد در ثبات و استقرار و عينيّت آنها ندارد؛ چنانكه در آن حال فرصت تعليم ديگران و انتقال شهود خود به آنان را ندارد، ليكن هنگام رجوع از حضور به حصول و بازگشت از شهود به غيبت ممكن است براي او شك حاصل آيد كه آيا مشهود وي در قلمرو مثال متصل او بود يا در منطقه مثال منفصل. براي برطرف كردن چنين احتمالي نيازمند به برهان قطعي معقول است و نيز اگر بخواهد آنچه را يافت به ديگران منتقل كند و به آنها تعليم دهد براي چنين كاري محتاج به فرهنگ محاوره است، كه همراه با استدلال عقلي ميسور است.
بنابراين، براهين عقلي براي عرفان به منزله ابزار منطق است نسبت به حكمت و كلام، كه هم با آن صحيح از سقيم جدا ميشود و هم به وسيله آن معارف عقلي به ديگران منتقل ميگردد و مادامي كه مشهود عرفاني معقول فلسفي نگردد براي ديگران قابل پذيرش نيست، مگر آن كه عارفِ بصير چنان صاحبدل باشد كه در قلوب مصاحبان خود نفوذ يابد و مشابه مشهود خود را به اشهاد دلهاي آنان برساند، كه در اين حال آنان نيز آنچه را او يافت مييابند.
: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.